Uranische Vijfster, Nieuwsbrief nummer 33
Baarn, januari 2005 
Stichting Democratisering Wetenschap en Astrologie

Ter inleiding:

In mijn nieuwsbrief 32 had ik een gedeelte van de tekst van deze nieuwsbrief ondergebracht in een link: Geschiedenis logo's automerken. Het onderwerp was zo boeiend en aantrekkelijk, dat ik het verder heb uitgewerkt. Er kwam steeds meer tekst bij, zodat mij beter leek er een aparte nieuwsbrief ervan te maken. Het toegezegde vierde deel van de serie over de symbolen uit vroegere tijden, die nog steeds voortleven in ons 'onderbewuste' zijn,komt in de volgende nieuwsbrief nummer 34.

De vergelijking van symbolen uit vroegere tijden met de logo's van hedendaagse automerken

"Cars are so much more than just a means of tranportation.(...) They play the role of a "societal code"which, when decoded, reveales the owners's lifstyle, life-stage status, employment, aspirations and dreams. As a result, it is no surpirse that car brand names carry significant value, placing the industry close to luxury brands and perfumes in terms of the importance of intangible aspects of a product/company. (Yannis Kavounis, 2002)

Hierbij geef ik de geschiedenis van een aantal automerken, waarvan de logo's veel gelijkenis vertonen met een aantal van de 10 symbolen uit  vroegere tijden, die ik in mijn nieuwsbrief 32 nader heb uitgewerkt. Het betreft het V en chevron teken, het M teken, de ruitvorm en de cirkel en de ovale vorm (ellips). Er zijn natuurlijk vele andere automerken met krachtige logo's, maar het is toch opmerkelijk dat veel van de belangrijkste automerken zijn vertegenwoordigd.

De cirkel en ellipsvorm zien we pas 5000 jaar geleden optreden bij de symbolen in de megalithische kunst in Ierland (zie het schema van 9 symbolen van Martin Brennan in de Nieuwsbrief 31). Maar de ellipsvorm wordt pas echt door de Griek Euclides bestudeerd en benoemd door Apollonius in de 2e eeuw voor Christus. Beroemd zijn de wetten van Kepler. De eerste wet van Kepler zegt dat alle planeten zich rond de zon bewegen in elliptische banen, waarbij de zon zich in ťťn van de brandpunten van de ellips bevindt. Het is goed om te bedenken dat de cirkel een brandpunt heeft en een ellips twee brandpunten. Ook is een cirkel is een bijzondere kegelsnede, namelijk een ellips met gelijke assen. Het ei heeft ook een min of meer ovale vorm en speelt in vroegere tijden en grote rol. Het ei is een symbool van geboorte en hergeboorte. 

De hierna volgende automerken worden vergeleken met de symbolen uit de vroegere tijden. Volkswagen, KIA, Mazda (V teken); CitroŽn (Chevron teken); Maybach (M teken); Renault, Mitsubishi, Fiat, Chevrolet, Borgward (Ruit vorm); Mercedes-Benz, Audi, Opel, BMW, Saab, Volvo, Skoda, Alfa Romeo, Lancia, Datsun, Nissan, Buick, Mini (Cirkel); Ford, Oldsmobile, Subaru, Toyata, Lexus, Hyundai, Bentley, Bugatti, Masarati (Ovale vorm). 

In een bijlage aan het eind van deze nieuwsbrief zullen nog een aantal automerken worden behandeld, die niet direct zijn te vergelijken met de door mij besproken 10 symbolen uit de vroegere tijden, zoals de volgende automerken: Peugeot, Honda, Suzuki, Daewoo, Daihatsu, Ferrari, Lamborghini, Mercury, Dodge, Chrysler, Daimler, ChryslerDaimler, Jaguar, Rover, Aston Martin, Austin Healey, Lotus, MG, Vauxhall, SEAT, De Tomaso, SIMCA, Smart, Porsche, NSU, Proton. De reden daarvan is dat het dan een vollediger beeld geeft van de geschiedenis en de ontwikkeling van de logo's van de automerken.

Het V  teken

      

Het V teken van 7000 jaar geleden

Volkswagen

                     

                                                     Dr Ferdinand Porsche (1875-1951)

Ferdinand Porsche is geboren in 1975 in het Oostenrijkse dorpje Maffersdorf (nu TjechiŽ). De naam Porsche komt waarschijnlijk voort uit het Tjechische woord Bores. Hij werd erfgenaam van de metaalsmederij van zijn familie. Maar dat zag hij niet zo zitten, hij hield meer van mechanica. Toen hij 18 jaar was kreeg hij een baan in Wenen. Na vijf jaar kreeg hij een baan bij Jacob Lohner. In 1900 lanceerde Porsche als zijn eerste ontwerp de Lohner-Porsche auto. Het vehikel kon een snelheid van ruim 60 kilometer bereiken. In 1903 trouwde Ferdinand met Alois Kaes, ze kregen een dochter Louise en een zoon Ferdinand (Ferry genoemd).

Het eerste model van Lohner-Porsche 1900

In 1906 rekruteerde Austro-Daimler Ferdinand als hoofd ingenieur. Hij ontwierp benzinemotoren en racewagens.  In 1917 kreeg hij een eredoctoraat van de Weense Technische Universiteit. Hij heeft ook vele autoraces gewonnen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog legde Ferdinand Porsche zich toe op het ontwerpen van vliegtuigmotoren. In 1916 werd hij benoemd tot algemeen directeur van Austro-Daimler. In 1924 kreeg hij een tweede eredoctoraat door de Technische Hogeschool van Stuttgart. Hij had het idee om goedkope auto's te maken. Toen hij daarover tegen zijn werkgever was begonnen, betekende dat meteen in 1923 het einde van de samenwerking. Hij ging naar Daimler dat drie jaar later Daimler-Benz zou worden. Door de fusie werd de positie van Ferdinand verzwakt, zodat hij in 1928 geen contract vernieuwing kreeg. In 1931 is Ferdinand Porsche begonnen met het bedrijf " Dr Ing.h.c.Porsche Gesellschaft"  dat zich ten doel had gesteld om auto's te ontwikkelen. (zie hier meer over in de Bijlage bij de geschiedenis van het bedrijf Porsche). In 1931 werd het " Porsche Konstruktionsburo fŁr Motorenfahrzeug und Wasserfahrzeugbau" te Stuttgart ingeschreven en begon Porsche te werken aan zijn idee voor een kleine, zuinige auto, die iedereen zich zou kunnen veroorloven. Dit zou gaan leiden tot de Volksauto. In 1932 kreeg Porsche bij NSU een contract om de auto te gaan bouwen ( zie nadere gegevens over NSU in het toevoegsel. 28 mei 1937 werd opgericht "Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH" en in 16 september 1937 het "Volkswagenwerk GmbH". 

Links: De eerste tekening van Adolf Hitler van de toekomstige kever. Rechts: eerste Volkswagen VW30 van 1937

In 1933 steunde Hitler zijn idee om een auto voor het volk te ontwerpen: de volkswagen. Hitler was bezeten van auto's, alhoewel hij zelf niet kon rijden. Hij had tijdens zijn gevangenis in 1923 de biografie van Henry Ford gelezen en was daar diep van onder de indruk geraakt. De auto mocht volgens Hitler niet dan 900 Duitse Rijksmarken kosten. In 1935 was het zo ver en rolde de eerste VW3 van de band. In 1938 begon Porsche met de KdF fabriek. Hitler noemde deze fabriek "Kraft  durch Freude". Dit viel niet in de smaak van Ferdinand Porsche en steunde de propaganda niet die Hitler met zijn auto voerde. In 1945 werden Ferdinand Porsche, zijn zoon Ferry en zijn schoonzoon Anton Peich door de Fransen uitgenodigd om over het ontwerp van een nieuwe auto te komen praten. Aanvankelijk verliepen de besprekingen in een vriendelijke atmosfeer, maar uiteindelijk gooiden de Fransen hun gasten in de gevangenis. Ferry kwam eerder vrij dan zijn vader en ging naar Gmund, waar Karl Rabe de zaak draaiende probeerde te houden door het herstellen van VW-jeeps. In het najaar van 1951 overkwam de familie Porsche een tragedie, toen Dr. Ferdinand Porsche een beroerte kreeg. Dit was een slag die de grote pionier niet meer te boven kwam en stierf op 30 januari 1951.

Momenteel heeft Volkswagen de controle over de volgende automerken: Audi (1964), Seat (1987 meerderheidsbelang), Skoda (1991), Bentley (1998), Bugatti (naam gekocht in 1998), Lamborghini (in 1998). In september 2005 heeft Porsche een aandeel van 20% van Volkwagen gekocht voor 3 miljard dollar. Dit om te voorkomen dat een vijandig bod zou kunnen worden gedaan, aangezien er nu gemeenschappelijke belangen zijn tussen Porsche, Volkswagen en de regering van Neder Saksen..

Le logo dentťfrappť sur le blocmoteur de la VW.Ein Bild zum Artikel: 85-jšhriger Tiroler will VW-Logo erfunden haben

Het logo van Volkswagen ontworpen door Franz Xaver Reimspiess ingeponst op een motorblok (links) en gebruikt als poststempel in 1938 (midden). Dit wordt nu, 66 jaar later, bestreden door de nu 86 jarige Nikolai Borg, die zegt dat hij het logo in 1939 heeft ontworpen (rechts)

In mei 2005 heeft de nu 86 jarige Nikolai Borg 24 mei 2005, via zijn advocaat Meinhard Ciresa , in Wenen een rechtzaak aangespannen. Hij beweert bij hoog en bij laag, dat hij van  Fritz Todt in het voorjaar van 1939 de opdracht heeft gekregen om voor de Volkwagen een logo te ontwerpen. (In 1933 werd Fritz Todt benoemd tot 'Generalinspektor fŁr das deutsche Strassenwesení). Borg heeft er geen geld voor gekregen, wel complimentjes van de opdrachtgever. Een ander verhaal is dat de ingenieur Franz Xaver Reimspiess de ontwerper van het logo van Volkswagen is. Hij was ook de uitvinder van de motor van de Volkswagen Kever Hij had er geen opdracht voor gekregen, maar toen hij het ontwerp van het logo aan Ferdinand Porsche in 1937 liet zien, ,was deze daarvan zo van onder de indruk, dat hij hem er 100 Reichsmark voor gaf.. Het logo werd in 1938 zijn ingevoerd. Dit zou te zien zijn aan het logo dat in een motorblok in 1938 zou zijn ingeponst en is het logo ook gebruikt als poststempel. Het had oorspronkelijk een raderwerk om de cirkel. Naar aanleiding van de klacht van Nikolai Borg heeft 6 juli 2005 het Weens handelsgerecht enkele kritische geluiden laten horen. Het zou niet Fritz Todt zijn die de opdracht zou hebben gegeven maar Robert Ley en in 1920 zou Ludwig Holbein een soortgelijk logo hebben ontworpen Ook zijn er sommigen die geloven dat Martin Freyer de bedenker van het logo zou zijn geweest. Er is dus nog veel onduidelijk. Helaas is Reimspiess  overleden.

Kia

           

De Zuid-Koreaanse  fabriek KIA  begon in 1944 met het maken van fietsen. In 1961 de eerste motorfiets, in 1962  de eerste vrachtauto en pas in 1974 de eerste auto met de hulp van Mazda. In 1990 veranderde de naam in KIA Motor Corporation. In 1998 leed het bedrijf onder de Aziatische crisis en werd opgekocht door Hyundai Motor Company. Opmerkelijk is het streepje dat ontbreekt in de A. De omgekeerde V vorm heeft schijnbaar een betere uitstraling. De naam KIA betekent Oprijzend van AziŽ

Mazda

           

                                     Jujiro Matsuda (1875-1952)

In 1920 startte Jujiro Matsuda ( geboren in 1875) een klein bedrijf Toyo Cork Kogyo Ltds. in Hiroshima. Het produceerde kurk en industriŽle producten. In 1927 hervormde hij de fabriek en noemde het Toyo Kogyo Kaiska. Het maakte machine werktuigen en een eerste motorfiets. Vervolgens vrachtwagen met drie wielen. In 1934 veranderde hij zijn naam Matsuda voor het logo Mazda. Sommigen zeggen dat hij twijfelde of het de naam ter ere van zijn familienaam zou geven, waarvan de "t" niet wordt uitgesproken, terwijl anderen zeggen, dat hij de naam noemde naar de Zoroasterische God Ahura Mazda.  In 1958 kwam hij met een nieuw embleem. In 1979 kreeg Ford  25% van de aandelen Mazda.

        

       

Ontwikkeling van het logo van Mazda.Boven: van links naar rechts: 1934, combinatie van de stichter Matsuda en de Oude God Ahura Mazda;1936, lijkt op het embleem van Hiroshima en de M van Mazda; 1959, bij de introductie van de eerste personen auto's, 1975 ,alleen de naam Mazda. Onder: van links naar rechts: 1990 voor het luxe model Amati, 1990 en 1992 (zon met vlam); vanaf 1992: het moderne logo  is gemaakt door de Rei Yoshimara. Het vertegenwoordigt de twee uitgestrekte vleugels van creativiteit, zin van de missie, de vriendelijkheid en de flexibiliteit van Mazda.

Het chevron teken

   

Het chevron teken van 10.000 (links) en  7000 jaar geleden (rechts)

CitroŽn

               

                                            Andrť CitroŽn 1878-1935

De Fransman Andrť CitroŽn werd geboren in 1878 als kind van een Hollandse Joodse diamantair Levie CitroŽn en de Pools-Joodse Amalie Kleinmann. Zijn vader pleegt zelfmoord, toen Andrť zes was. Hij werd opgevoed door zijn moeder, die de diamant- en parelhandel van haar man heeft voortgezet. Toen Andrť CitroŽn op bezoek was in Polen bij zijn familie, zag hij in een fabriek pijlvormige houten tandwielen. Dit gaf zijn idee om met deze vorm tandwielen te gaan fabriceren. Hij heeft hierop direct patent aangevraagd. Het logo van het automerk van CitroŽn is aan de chevron vorm van de tandwielen ontleend.

       

Tandwielen fabriek in Polen met het chevron motief, waaraan Andrť Citroťn zijn logo ontleende.

 In 1905 stichtte hij  zijn eerste fabriek Andrť CitroŽn & Cie.

            

         Eerste auto van CitroŽn in 1919         De verlichtte Eifeltoren met de merknaam van CitroŽn          

De eerste CitroŽn auto werd geproduceerd in 1919. In 1925 gaf Andrť CitroŽn aan de Eifel toren 250.000 gloeilampjes en 600 kilometer elektrische draden die nodig waren om de letters CitroŽn van 30 meter hoogte te verlichten, zodat iedereen de naam CitroŽn dag en nacht kon zien. In 1933 waren er vele financiŽle problemen, de Michelin firma kwam met de nodige steun. Dit bleek niet genoeg en Michelin moest het bedrijf van de ondergang redden. Andrť CitrŲen stierf aan kanker als een berooid en gebroken man op 3 juli 1935.

In 1976 is PSA Peugeot CitroŽn ontstaan. In feite is het Peugeot die CitroŽn heeft opgenomen In 1978 heeft PSA Pegeot-CitroŽn Chrysler Europa onder haar vleugels genomen. In 1979 wordt de naam Chrysler Europe Talbot.

Het M teken

           

Het M teken van 7000 jaar geleden

Maybach    

        

                                         Wilhelm Maybach (1846-1929)

Wilhelm Maybach werd geboren in 1846 in Heilbronn. Zijn vader Christian Maybach was timmerman. Zijn vader, twee jaar na de dood van zijn vrouw, verdrinkt zich. Wilhelm groeit op in een weeshuis. In 1865 ontmoette hij Gottlieb Daimler en werkte met hem samen. Zij ontwikkelden eind 19e eeuw de bouw van lichte motoren. In 1909 verliet hij de Daimler Company en stichtte Maybach Motorenbau GmbH. Tezamen met zijn zoon Karl Maybach construeert hij de motoren voor de Ferdinand Graf Zeppelin  Karl was van 1909 tot 1952 de technische direkteur. Vroeger betekende de M's: Maybach Motoren Bau, tegenwoordig betekent het Maybach Manufaktur. Maybach produceert voornamelijk dure auto's. Prins Bernhard was een grote liefhebber van de Maybach auto.

De ruit vorm

               

 De ruit vorm van 10.000 jaar geleden  en anno 1925 voor het automerk Renault

Renault 

           

                                             Louis Renault (1877-1944)

De Fransman Louis Renault werd geboren in februari 1877. Zijn vader Alfred had een groot vermogen opgebouwd door de handel in stoffen en knopen. Louis veranderde op zijn twintigste jaar een driewieler in een vierwielig motorisch vehikel. Samen met zijn twee broeders Marcel en Fernand begon hij onder de naam Renault Brothers auto's te fabriceren. Ze waren allen zeer goed in autoracen. In 1903 verongelukte Marcel tijdens de race Parijs-Madrid. In 1905 kreeg Louis een grote order van 250 taxi's. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, brachten Parijse taxi's, waaronder 500 Renault auto's 4000 soldaten naar het Front. Het zorgde er voor dat de eerste overwinning op de Duitsers werd gehaald en Parijs werd gered. In 1917 ontwierp Louis de eerste licht bewapende tank. Zo kon daardoor een doorbraak door de Geallieerde troepen door de Duitse linies tot stand worden gebracht. In de twintig en dertiger jaren was een ware succes 'story' voor Louis Renault. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft Louis Renault echter voor de Duitsers gewerkt en begon Franse tanks te repareren, die door de Duitsers waren buit gemaakt.  Het werd Renault verweten dat hij niet, zoals Peugeot,  aan de Geallieerden had gevraagd om hun fabrieken te bombarderen. Toch werd in 1942 zijn grote fabriek in Bilancourt door de RAF gebombardeerd. Toen Frankrijk werd bevrijd, werd Louis gevangen genomen, vanwege het handel drijven met de vijand. Hij stierf een maand later in oktober 1944. Renault werd genationaliseerd door Generaal de Gaulle. Zo werd een ťťn-mans zaak een nationale onderneming. Eind 2004 heeft Renault 44% van Nissan, 20% Volvo, en 99% Dacia in handen.

     

      

Links boven: Voiturette 1898. Rechtsboven: Marcel Renault en zijn mecanicien Vauthier tijdens de race Paris- Madrid in 903. Links onder: de  Parijse taxi's die de soldaten naar het front aan de Marne hebben gebracht, waardoor Parijs gered werd. Rechtsonder: De tank FT17 van Renault, die een bijdrage heeft geleverd om een doorbraak te forceren door de Duitse linies.

     

Ontwikkeling van het logo van Renault van 1900-heden. Het Renault logo begon eerst in een ovale vorm, daarna werd het een rond embleem. Pas veel later kreeg het de ruit vorm in 1925. Het tegenwoordige logo dateert van 1992, het is zelfs driedimensionaal. Voor de ruit vorm werd gekozen, omdat in het midden van de ruit een ruimte moest worden opgelaten om het geluid van een claxon, die er achter was gemonteerd, kon worden gehoord..

Mishubishi

           First President - Yataro Iwasaki

                                      Iwasaki Yataro (1834-1885)

In 1870 begon Iwasaki Yataro (geboren in 1834) een scheepsbouwfabriek Tsukumo Sokai. Hij was lid van de machtige Tosa clan van het eiland Shikoku, maar veranderde de naam in 1872 in Mitsukawa en in 1974 in Mitsubishi Shokai Yatorei werf. In 1879 bouwde het zijn eerste schepen. Het logo is door Yataro gekozen voor zijn scheepsbouwfabriek. Het is een combinatie van de familie Iwaski embleem en een eikenblad het embleem van de Yamanouchi familie de leiders van de Tosca clan die zijn geboortestreek Shikoku beheersten. Het Japanse woord Mitsubishi betekent drie ruiten. Het logo is in 1914 geregistreerd

    

Ontstaan van het logo van Mitsubishi:. familie Iwaski embleem (links boven) en een eikenblad het embleem van de Yamanouchi famile (links onder)

In 1885 stierf Yataro en werd opgevolgd door zijn broer Yanosuke. In 1983 werd de zoon van Yatara, Hisaya president. In 1916 werd Hisaya opgevolgd door  de zoon van Yanosuke zoon Koyata. Mitsubishi bouwde zijn eerste auto in 1917. Het bedrijf ging sterk uitbreiden door machines, elektrische equipment, chemicaliŽn en vliegtuigen te fabriceren. Toen Japan de oorlog begon tegen Amerika heeft Koyata Iwassaki een merkwaardig statement gegeven: "They are our friends who have undertaken projects together with us and who have shared interests with us. Should peace come again, they should again become good and faithful friends." Na de oorlog werd het bedrijf opgesplitst in drie bedrijven. Maar door de Koreaanse oorlog veranderde de zaak en werd zowel het embleem als de oude draad weer opgepakt. In 2000 zijn Mitsubishi en DaimlerChrysler een samenwerkingsverband aangegaan, waardoor ze tot de top drie van de automobielfabrieken behoren. Ook hebben ze een samenwerking met Volvo, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Ferrari, Maserati en Ivevo.

Fiat       

       

                                                Giovanni Agnelli (1866-1945)

11 juli 1899 werd  de autofabriek "Societŗ Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino"opgericht.  Giovanni Agnelli werd in 1902 de directeur. Het werd een succes formule.

    

Met deze auto won Vincenzo Lancia de grote autorace Sasso-Superga in 1902

In 1945 stierf Giovenni Agnoli. In 1966 werd de kleinzoon van Giovanni Agnelli de nieuwe baas. Fiat heeft de controle over Alfa Romeo en Lancia  Hieronder geven geef ik de geschiedenis van het logo weer.

 

     

Links: In  1899 verscheen dit logo op een poster met de volledige naam van de fabriek: Fabbrica Italiana di Automobili Torino met het serie nummer van de auto; 2e van Links: In 1901 werd dit logo gemaakt. De letter A is naar links gebogen om de T beter te laten uitkomen. Opkomende zon met een blauwe hemel, de rechthoek boven had het chassis nummer. De naam Fiat zonder punten maar onder aan de naam van de fabriek; 2e van Rechts: Het logo is nu meer gestroomlijnd, geen naam van de fabriek  en geen chassis nummer meer. Rechts: Dit logo werd gelanceerd in 1921 . Het was vanwege het aŽrodynamische effect meer voorbehouden voor sportauto's. Het onderging enkele veranderingen tot het jaar 1965

    

Links: Dit rechthoekige logo werd gebruikt vanaf 1931, waarbij door de langere letters de naam beter uitkomt. Het onderging vele veranderingen, in de vorm van een trapezium en ook in de vorm van een schild; 2e van Links: In 1968 kwam een totaal nieuw logo. De rechthoek werd verlaten, het werden vier ruiten met een hoeken van 72 en 108 graden. Dit werd het officiŽle handelsmerk; 2e van Rechts: In 1982 ontwierp Mario Maioli het logo van de ruit met vijf strepen voor het model Cinquicento; Rechts: In 1999 wordt het oude rond embleem weer van stal gehaald, het vervangt de vijf strepen met een nieuwe merk Punto. Het nieuwe ronde logo heeft een diameter van 72 millimeter. De letters zijn iets dikker aangezet. Het handelsmerk met vier ruiten blijft bestaan.

Waarom ben ik zou uitvoerig ingegaan op het logo van Fiat? Het is frappant hoe het getal van 72 dominant aanwezig is. Trouwens, zoals ik al in het begin van dit hoofdstuk heb gezegd komt de hoek van 72 graden van de ruitvorm veelvuldig voor. Ook zijn in dit verband de vijf strepen. Ik noem enkele van de gepresenteerde figuren in mijn nieuwsbrief 32 de ruiten vrouw, het schotse truitje en het logo van TOTAL en nog vele andere logo's.  Zoals ik later in mijn Nieuwsbrief 34 zal laten zijn de getallen 72 en 5 terug te vinden in de vijfster. Verder is het opmerkelijk hoeveel aandacht aan een logo wordt besteed en er voor gezorgd dat het steeds met de tijd meegaat. Ondanks de veranderingen zijn het symbolen uit vroegere tijden die steeds weer opduiken.

Chevrolet

     

                                         Louis Chevrolet (1878-1941)    William C. Durant (1861- 1947)

Louis Chevrolet werd geboren in 1878  in de Zwitserse plaats La Chaux-de-Fonds, als tweede zoon van een horlogemaker. In 1886 verliet zijn familie Zwitserland om in Beaune in Frankrijk te gaan wonen. Louis migreerde naar Canada in 1900 en ging vervolgens naar New York waar hij door Fiat  werd ingehuurd als autocoureur. Hij won vele wedstrijden. Hij heeft ook nog gewerkt voor Buick. Hij trok de aandacht van de zakenman William Durant van General Motors. Hij wilde Louis hebben voor zijn autorenstal. Op 3 november 1911 richtte Durant de Chevrolet Motor Company of Michigan op. Louis gaf zijn bijzondere achternaam cadeau en in ruil daarvoor kreeg hij de titel ingenieur-adviseur en honderd aandelen die samen 10.000 dollar waard waren. Na een tijd kregen ze flinke ruzie, door een duidelijk verschil van karakters. Louis was een flamboyante nogal slordige man, terwijl Durant meer de gelikte zakenman was, die het niet zo ging om de liefde voor auto's maar meer voor het geld en de macht die hij er mee kon verkrijgen. In de zomer van 1913 trok Louis met zijn vrouw, zijn twee zonen, zijn moeder, zijn broer Gaston  en zijn zuster Marthe voor vakantie naar Frankrijk. Durant maakte meteen van de gelegenheid gebruik om de Chevrolet fabriek te fuseren met een ander bedrijfje waarmee hij kleinere auto's liet construeren. Dit was de druppel die de emmer deed overlopen, vooral toen Durant tegen Louis Chevrolet had gezegd  "je zult nooit rijk worden als je niet eerst een heer wordt" Het  antwoord van Chevrolet was duidelijk "Ik heb je mijn auto verkocht, ik heb je mijn naam verkocht, maar ik ben niet van plan ook nog mezelf te verkopen". Louis verkocht zijn aandelen voor heel weinig geld aan Durant. Louis Chevrolet bouwde met hulp van geldschieters zijn Frontenac-raceauto's bouwde. Hij won wederom vele autoraces. Daarna ging het bergafwaarts met Louis. Eerst de Wall-Street-crash van 1929. In 1932 volgden de rampen elkaar snel op. In 1932 brandde het huis van zijn zus Fanny af, het huis waar Louis al zijn plannen en ontwerpen in bewaring had gelegd. Hij was toen 54 jaar oud en hij bezat niets meer. In 1933, in het diepst van de Amerikaanse Depressie, zag hij zich gedwongen als eenvoudige monteur nog tien maanden bij General Motors te werken. Hij kreeg eerst een hersenbloeding, daarna vijf keer kreeg een beroerte. Dokters voerden in de lente van 1941 aan een van zijn benen een operatie uit; hij kreeg koudvuur en het been moest worden geamputeerd. Die ingreep kwam hij niet meer te boven. Hij overleed op 6 juni 1941, 62 jaar oud.

       COALETTES = CHEVROLET (beide 9 letters)

Hoe de naam Chevrolet is ontstaan naar aanleiding van een advertentie voor steenkool producten in 1911

De vrouw van William Durant, Catherine herinnerde zich, dat ze ergens in 1912 in Hot Springs, Virginia met vakantie waren toen ze in de hotelsuite, op een zondag nog wel, de kranten doornamen. Plotseling zag zij een logo in de krant en zei: "Ik denk dat dit een goed embleem voor de Chevrolet zou zijn.". Ze zag de kop van een advertentie voor steenkool Coaletes geheten. Het stond in de Atlanta Constitution van 12 november 1911, en negen dagen daarna werd  de Chevrolet Motor Company opgericht. Het heeft het zelfde aantal letters als Chevrolet en ook het woord 'let' komt er in voor.  De kolenfirma wilde met een grote E de aandacht treken om het woord makkelijker uit te spreken . Zo werd het vlinderdasje van het logo van Coalettes gebruikt voor het logo van Chevrolet! Er is ook een ander verhaal dat Durant het vlinderdaslogo in 1908 zag het behang van zijn Parijse hotelkamer. Hij scheurde er een stukje vanaf om het aan zijn vrienden te laten zien. Dit verhaal lijkt me echter minder waarschijnlijk.
 

Borgward

                                       Carl W.F. Borgward (1890-1963)

Alhoewel de Borgward niet meer geproduceerd wordt, hoort de bespreking van dit logo eigenlijk niet plaats in deze Nieuwsbrief. Maar het is wel opmerkelijk dat de hoeken van de ruitvorm exact 72 en 108 graden zijn en zo kenmerkend  voor de vijfster. Hierover heb ik in mijn Nieuwsbrief 27 uitvoerig stil gestaan. Het was Carl Borward, die in 1924 een soort driewielige  bakmotorfiets ontwierp. In 1928 stichtte hij tesamen met Wilhelm Tecklenburg de firma Goliath Werke Borgward en in 1938  Carl F.W.Borgward Automobile und motorenwerke. In 1961 ging het bedrijf te gronde. In 1963 stierf Carl Borgward aan een hartaanval.
 

De cirkel

 

De cirkel 5200 jaar geleden

Mercedes-Benz

                      

     

Gottlieb Daimler (1834-1900) en Karl Friedrich Benz (1844-1929)

Gottlieb Daimler werd in 1834 in SchŲndorf (WŁrttemberg) geboren, als zoon van de bakker Johannes Dšumler en Fredrika Fensterer.  Waarom zijn naam Daimler werd in plaats van Dšumler is mij niet duidelijk geworden. Zijn vader overleed toen hij nog jong was. Zijn moeder geeft hem toch de kans om verder te leren aan het Polytechnische college in Karlsruhe. Na een aantal jaren als ontwerper bij diverse firma's te hebben gewerkt, vestigde Daimler zich in 1871 als zelfstandig ontwerper. Zijn eerste succes kwam met de bouw van een tweetaktmotor, waarna hij kon werken aan het realiseren van zijn droom: de bouw van een motor voor de aandrijving van een automobiel. In 1886 ontwierp Gottlieb Daimler samen met Wilhelm Maybach een motor, die een rijtuig, zonder paarden ervoor, voort bewoog met een snelheid van 16 kilometer per uur,. de eerste volledig functionerende auto ter wereld.  Gottlieb Daimler stierf aan een hartaanval in 1900.

                

Eerste motorische rijtuig van Daimler en Maybach in 1886

In 1900 was het Emil Jellinik, Oostenrijks-Hongaarse consul-generaal in Nice, die onder de naam van zijn 12 jarige dochter Mercedes, met de raceauto's van Daimler veel wedstrijden in Zuid Frankrijk won. Hij stelde aan Paul Daimler, de zoon van Gottlieb, voor om bepaalde veranderingen aan te brengen en plaatste een grote order van 36 auto's met een gezamenlijke waarde van 550.000 Duitse Marken, wel met de conditie dat hij alleen-rechten kreeg in enkele landen en dat het nieuwe model Mercedes naar zijn dochter werd genoemd.

      

            Emile Jellinik en zijn dochter MťrcŤdes

Tegelijkertijd met Daimler was Karl Benz ook zeer succesvol in het produceren van auto's. Karl werd geboren als Karl Friedrich Michael Vaillant in 1844 in Muelburb (tegenwoordig Karlsruhe) als zoon van Josephine Vaillant en treinmachinist Johann George Benz. Hij kreeg de naam van zijn moeder, omdat zijn ouders pas een jaar na zijn geboorte met elkaar trouwden. Toen Karl 2 jaar oud was verongelukte zijn vader in een spoorwegongeluk. Karl kreeg nu de naam van zijn vader en heette voortaan Karl Friedrich Benz. Zijn moeder leefde in armoede, maar deed er alles aan om haar zoon een goede opvoeding te geven. Karl schopte het ver en slaagde er in aan de Polytechnische universiteit in Karlsruhe als mechanisch-ingenieur af te studeren. Zijn eerste pogingen om een mechanisch bedrijf op te zetten mislukten jammerlijk. Maar hij liet zich niet uit het veld slaan en slaagde er in om in 1883 het bedrijf Benz &Co Rheinische Gasmotorenfabik op te zetten. In 1906 stichtte hij met zijn zoon Eugen Benz-SŲhne, die auto's fabriceerden. Dit bedrijf liet hij in 1912 over aan zijn twee zonen Eugen en Richard Benz. In 1926 fuseerde Benz Co met Daimler. Na de fusie van zijn bedrijf met de Daimler Motoren Gesellschaft in 1926 bleef Benz tot zijn dood op 4 april 1929 lid van de raad van commissarissen. Benz stierf in 1929 aan een longontsteking

De logo's van de twee bedrijven werden samengevoegd. De driester van Daimler en het cirkelvormige logo van Benz met een lauwerkrans. Daimler heeft in 1909 patent aangevraagd voor de driester.

      

          Ontwikkeling van het logo van Mercedes Benz van 1909 tot heden

Op zoek naar een logo voor hun automerk herinnerde zich, de beide leidinggevende zonen van de in 1900 gestorven Gottlieb Daimler, in het begin van de 20ste eeuw een ansichtkaart, die hun vader had geschreven aan hun moeder. Hierop stond een ster getekend boven een huis met als uitleg dat deze ster eenmaal als zegenrijk teken voor zijn werk zou staan. In de loop der jaren is deze ster ook het symbool geworden voor de drie richtingen waarin verkeer mogelijk is nl. op het land, in het water en in de lucht. Hij bouwde immers ook Zeppelins. In 1937 werd het logo vereenvoudigd zoals we dat nu kennen.

Audi

            

                                                      August Horch (1868-1951)

August Horch werd  in 1868, als zoon van een smid en wijnboer en Helene Michel, in Winningen aan de Moesel, geboren. Hij studeerde af als machinebouw-ingenieur in 1891. August Horch werkte aan het eind van de 19e eeuw bij de automobiel fabriek Benz. In 1899 begon hij in Keulen voor zichzelf onder de naam Horch, maar verhuisde in 1904 naar Zwickau in Saksen. Hij kreeg ruzie met zijn compagnons en verliet het bedrijf in 1909. Hij startte een nieuw bedrijf ook in Zwickau onder de naam August Horch Automobilwerke. Het werd hem echter niet toegestaan de merknaam Horch te gebruiken. Toch wist hij er een oplossing voor te vinden. Een zoon van een vriend vond er iets op, namelijk door het Duitse woord Horch wat 'hoor of luister' betekent te vertalen in het Latijnse woord Audi. In 1910 werd de Automobilwerke opgericht. Er waren nog meer autofabrieken in Saksen. De door JŲrgen Rasmussen opgerichte DKW en Wanderer. In 1932 kwam er een fusie tot stand tussen Horch, Audi, DKW en Wanderer onder de naam Auto Union, dat in Chemnitz werd gevestigd. In 1958 is Audi door Daimler Benz gekocht en zes jaar later doorverkocht aan Volkswagen. Het logo met de vier in elkaar verstrengelde ringen werd geboren.

       

           Fusie van de vier bedrijven in de dertiger jaren tot Auto Union

Opel

              

                                                       Adam Opel (1837-1895)

Adam Opel begon zijn loopbaan als slotenmaker in de werkplaats van zijn vader.  In 1862 begon Adam met de firma naam Russelsheim. Opel begon met de fabricage van naaimachines en fietsen. Hij stierf aan de tyfus in 1895. Zijn vrouw Sophie en haar vijf zonen zetten het bedrijf voort.  In 1898 begonnen ze met de fabricage van auto's.
 

              

              De eerste auto van Opel in 1899

In 1899 neemt Opel een zes jaar eerder opgerichte automobielfabriek uit het Oost-Duitse Dessau over. Dit is het begin van het automerk Opel. Daarmee staat het bedrijf op drie poten. De zaken gaan in de komende jaren voorspoedig. In 1911 wordt door een onbekende aangestoken brand de oudere gebouwen verwoest, waarin zich de naaimachinefabricage van Opel bevindt. Deze wordt daarna niet meer hervat. In  1914 Opel bereikt de status van grootste fabrikant van gemotoriseerde voertuigen in Duitsland. In 1929 komt door de crisis de Opel familie in moeilijkheden en geven 80% van hun aandelen aan General Motors en in 1931 de resterende 20%.

Het tegenwoordige logo is gestileerde versie van het logo van de Opel Blitz. De Blitz was een vrachtwagen en met een bliksemschicht als het symbool. Opel wilde hiermee de dynamiek en de snelheid van deze vrachtwagen duidelijk maken. In de loop der jaren is het embleem een aantal malen herzien en steeds strakker geworden tot de versie die we nu kennen. De cirkel staat voor de O van Opel. (Over de hoek die de twee strepen met elkaar maken is precies 36 graden kom ik later op terug in nieuwsbrief 33)

   

De ontwikkeling van het Opel logo. De tweede van links is het logo voor de Blitz vrachtauto die in de Tweede Wereldoorlog is gemaakt. Dit Blitz teken komt in het tegenwoordige logo weer terug.

BMW



De mensen die aan de wieg hebben gestaan van  BMW . Boven van links naar rechts: Karl Rapp (ca 1850-1926),Gustav Otto  (1883-1926), Franz-Josef Popp(1886-1954) ; Onder van links naar rechts: Max Friz (1883-1966), Camillo Castiglioni ( 1879-1957)

Hier volgt een korte leven beschrijving van de 5 mensen die aan de wieg hebben gestaan van BMW.

Karl Rapp werd in 1850 in Stuttgart geboren. Hij werd ingenieur en kwam als constructeur terecht bij Daimler Benz. Daarna ontwikkelde hij vliegtuigmotoren bij Flugwerke Deutschland in MŁnchen. Inn 1913 richtte hij Rapp Motorwerke op. Hier kreeg hij steun van Gustav Otto. In 1916 ging hij met Otto samen werken en werd het de Bayerische Flugzeugwerke. Rapp Motorenwerk bleef echter zelfstandig bestaan Rapp trok zich terug en stierf in 1926 in Locarno.

Gustav Otto geboren in 1883 in Kolb, was de zoon van de beroemde Nikolaus August Otto, uitvinder van de viertakt verbrandingsmotor. Gustav zelf was de pionier van de Beiersche Vliegtuig Industrie en teven een zeer goede piloot. 7 maart 1916 verkreeg hij van Karl Rapp de Rapp Motorenwerke AG en noemde het bedrijf Bayerischen Flugzeugwerke AG (BFW). Later zal dit uitgroeien tot de Bayerische Motorenwerke GmH (BMW). Otto sterft in 1926.

Franz-Josef Popp werd in 1886 in Wenen geboren. In 1901 ging de familie naar BrŁnn (tegenwoordig Slowakije). Hij ging elektrotechniek studeren aan de Technische hogeschool in BrŁnn. Hij keerde in 1909 terug naar Wenen waar hij bij het elektriciteits buro AEG ging werken. In de Eerste Wereldoorlog ging hij eerst naar AEG en daarna naar Austro-Daimler, die zich bezig hield met de bouw van vliegtuigmotoren. Hij was niet tevreden met de gang van zaken en ging naar Rapp Motorenwerken. Toen het bedrijf Rapp  door Otto was overgenomen, werd Popp er zakelijk leider van. In 1918  werd hij algemeen-directeur, dat hij tot 1942 is gebleven. In 1922 is er een fusie gekomen tussen de Bayerische Flugzeugwerke (BFW) en de toenmalie Bayerische Motorenwerke. In 1928 werd de eerste auto gebouwd de "Dixie" geheten.

          BMW 3/15 PS (1928) © BMW Historisches Archiv

         De eerste auto van BMW de 'Dixie' in 1928

In de Tweede Wereldoorlog werd ondanks het feit, dat hij  NSDAP partij lid was, kon hij zich niet verenigen met het Hitler regime, die BMW alleen voor de oorlogsindustrie wilde hebben en werd gedwongen verlof te nemen. Na de oorlog werd hij door de geallieerden gevangen, maar werd meer als medeloper beschouwd en in 1947 vrijgelaten. Het lukte hem niet meer bij BMW terug te keren en trok zich terug en stief in 1954 in Stuttgart.

Max Friz werkte bij Paul Daimler en was een zeer getalenteerd ingenieur. In 1916 stichtte hij samen met Karl Rapp in de MŁnchen de Bayerische Flugzeugwerke. Vanaf 1917 noemde hij het bedrijf Bayerische Motorenwerke GmhH. Max Friz was de hoofdontwerper bij BMW. In 1922 ontwierp hij de eerste motorfiets. In 1919 bereikte Zen Diemer met een dubbeldekker van BMW een recordhoogte van 9760 meter. Uit deze tijd stamt het logo van BMW met de propeller en de blauwe lucht.

 

    

Zen Diemer (midden) na zijn recordvlucht 9 juni 1919, waar hij in 87 minuten met een dubbeldekker van BMW de hoogte van 9760 meter bereikte.

Castillo Castiglioni is geboren in Triest in 1879, maar hij leefde in Oostenrijk en was manager van een groot Oostenrijkse rubberbedrijf. Hij was een goochelaar met geld en ze noemde hem dan ook Castimillioni. Hij hielp Karl Rapp en de oprichters van BMW aan de benodigde financiŽle middelen.

              BMW-Logo: Ein rotierender Propeller © BMW Historisches Archiv

Het vliegtuig met draaiende propeller als inspiratiebron voor het logo van BMW

Een draaiende propeller tegen een blauwe lucht wordt de inspiratie voor het  logo van de fabriek. Een goed voorbeeld dat een logo oorspronkelijk bestemd voor een vliegtuigfabriek, toch wordt overgenomen door een autofabriek. Het is inderdaad een zeer krachtig logo.

Saab

        

In 1891 waren er bedrijven met de namen Vabis en Scania, die vrachtauto's maakten. In 1911 zijn deze twee samengegaan, dit is goed te zien op hun logo. Ze hadden midden in hun logo het mythische beest Griffin afgebeeld.  Het mythische beest verenigt de kwaliteit van leeuw en adelaar. Snelheid in zijn vlucht en scherpe blik van de adelaar en de sterkte, moed en koninklijke van de leeuw. We vinden dit beest terug bij de Babyloniers, Grieken , Romeinen en zelfs in de Europa in de middeleeuwen. In 1937 start Svenska Aeroplan Aktiebolaget (= the Swedish Aeroplane Company) (SAAB) met het maken van militaire vliegtuigen. Na de oorlog legde het meer toe op het produceren van auto's. In 1969 fuseerde Saab met de Zweedse vliegtuigfabrikant Scania. Het logo van deze fusie is het beest Griffin weer opnieuw gebruikt.  In 2000 is Saab een honderd procent dochter van General Motors geworden. Het laatste logo is gemaakt in 2000 door Carl Fredrik Reuterswšrd

Scania-Vabis (1911 to 1969)  Corporate Symbol SAAB bonnet emblem 1949 to 1962Fictitious symbol appearing only on the Ursaab Saab Aeroplane emblem as featerued on boot of 96 and bonnet of Sonett II

Saab-Scania Corporate Symbol 1984 to 2000Saab AB Corporate Symbol  introduced on 14th August 2000

Ontwikkeling van het logo. Linksboven: Scania-Vabis 1911, met het beest Griffin, 2e van linksboven:  het eerste logo van Saab; 2e van rechtsboven: logo van1949; Rechtsboven: 1962 met vliegtuig; Linksonder:  Logo na de fusie van Saab en Scania, terugkeer van het beest Griffin; Rechtsonder: het logo na de overname van General Motors

Volvo 

 

                                            Assar Gabrielsson en Gustaf Larson

Het idee van het oprichten van de fabriek Volvo werd geopperd door Assar Gabrielsson en Gustaf Larson, onder het nuttigen van rivierkreeft in het restaurant Sturehof in Stockholm augustus 1924, om een nieuwe Zweedse automobielfabriek te starten. De eerste auto werd in 1927 geproduceerd. Volvo betekent in het Latijn: 'Ik rol'. De cirkel en de pijl vertegenwoordigen het schild en de speer van de God Mars. Mars staat voor ijzer. 

Skoda

       skodalaukle.bmp (53134 octets)skoda emil.bmp (136054 octets)

                              Links: VŠda Laurion en VŠclav Klement; Rechts: Emil Skoda (1839-1900)

In 1895 begonnen VŠda Laurion, een mecanicien en VŠclav Klement, een boekhouder, beide enthousiaste fietsers, de fietsenfabriek  L&Ka  in Mlada Boleslav. Ze noemde de fiets Slavia. In 1899 begonnen ze met motorfietsen en even later auto's.

       

  De eerste auto van Larion en Klement in 1900

De eerste auto werd een commercieel succes. In 1925 keken ze uit naar een sterke partner, het werd Skoda Pilsen. Het is het einde van de firma L & K, maar het begin van Skoda.

 
    

Ontwikkeling logo van L & K naar Skoda. Links naar rechts:  1895-1905, 1905 -1925, 1926 -1933, 1928, 1990, na 1991

De Tsjechische regering gaat op 10 december 1990 akkoord met de overname van de Tsjechische autoproducent Skoda door Volkswagen. Daarmee wordt, naast Audi en Seat, Skoda het vierde merk in het Volkswagen-concern

Alfa Romeo

             

                                Pierre Alexandre Darracq (1855-1931) en Nicola Romeo (1876-1938)

De Fransman Alexander Darracq is met zijn Sociatŗ Ananima Italiana Darracq (SAID) in 1906 van zijn oorspronkelijke plek Napels vertrokken naar het Noorden. Het ging daar niet goed met het bedrijf. Milanese zakenlieden kochten met behulp van de Banca Agricola di Milan de fabriek van Darracq In1931 stierf Darracq in Monte Carlo. In 1910 werd de fabriek omgedoopt tot Societŗ Anonima Lombarda Fabrica Automobili, oftewel A.L.F.A. Het logo bestond uit twee bekende symbolen van de stad Milaan. Het linker deel het stadswapen van Milaan het Sint Joris kruis. Het rechter deel komt uit het wapen van de eens zo machtige adellijke familie Visconti uit het Milaan van de Middeleeuwen, een kronkelende slang die een jongetje opslokt, 'il Biscione'. Rond 1916, tijdens de Eerste Wereldoorlog, verkocht het laatste Darracq-familielid met Alfa-aandelen zijn aandelen aan de bank. Deze wist ze door te verkopen aan een pomp- en compressorfabrikant, Nicola Romeo.Nicola Romeo kocht voor zijn doel de overige aandeelhouders van Alfa volledig uit en kreeg zo het volledige bedrijf in handen.    

       La prima vettura con lo stemma Alfa Romeo: Torpedo 20-30 HP

      Eerste auto met het Alfa Romeo logo, 1920 Torpedo 20-30-HO

Romeo  begon de fabrieken te gebruiken om tractoren, vliegtuigmotoren en spoorwegmaterieel te fabriceren. Tijdens deze jaren noemde Romeo de onderneming zelfs naar zichzelf. Sinds media jaren tachtig maakt Alfa Romeo samen met Ferrari en Lancia deel uit van het Fiat concern.
 

                                                                           

Ontwikkeling logo. Boven links: 1910 Aan de rand twee knopen van de dynastie van Savoie. 2e van Links: Alpha met de toevoeging van Romeo toen hij het bedrijf in 1915 had overgenomen. 2e van Rechts: 1925 logo met lauwerkransen vanwege het wereldkampioenschap autoracen in 1924, het logo blijft ongewijzigd tot 1945. Rechts: Door de val van de monarchie en de proclamatie van de Italiaanse republiek worden de twee knopen van de Savoie dynastie verwijderd en vervangen door twee gebogen lijnen. De diameter is 54 mm. Onder : Met de constructie van een fabriek in Pomigliano in het zuiden van ItaliŽ wordt het woord Milaan weggelaten in het nieuwe logo, alleen de twee Milanese tekens, het kruis en de slang, blijven.

Lancia

   

                                    Vincenzo Lancia  (1881-1937)

Vincenzo Lancia, zoon van een rijke fabrikant in conserven, werd geboren in 1881 in Fabello, ItaliŽ. Samen met de testrijder van Fiat Claudio Fogolin begon hij in 1906 een fabriek in Turijn met het bouwen van auto's. Hij had veel ervaring opgedaan toen hij bij Fiat werkt. Hij won veel autoraces.  In 1937 is Vincenzo gestorven aan een hartaanval. Zijn zoon Gianni nam het bedrijf over. In 1955  ging failliet en werd een onderdeel van Fiat. Het logo begon met een cirkel met vier stangen van een stuurwiel. In 1969 kwam en een vlag in het logo.

Datsun en Nissan

               

                                                                   Masujiro Hashimoto

In 1911 Masujiro Hashimoto stichtte Kwaishinsha Motors. In 1912 werd de eerste auto geproduceerd en was in het begin geen groot succes. In 1914 had hij met de DAT model 31 meer succes.

           

                          1916 DAT model 41

De naam komt van de drie eerste investeerders Kenjiro Den , Rokuro Aoyama en Meitaro Takeuchi vandaar de naam DAT, wat betekent haas of te wel zeer snel in het Japans. In 1925 ontstond de fusie tussen Kwaishinsha Motors en Jitsutyo Jidosha. In 1930 kwam na enkele overnames, het grote industriŽle bedrijf van de grond: Seiso Kabushiki Kaiska. Ze brachten een kleine auto Datson, de zoon van DAT. De naam werd echter veranderd in Datsun, omdat het Japanese woord son verlies of ruÔne betekent, een niet zo beste naam voor een auto. In 1943 ging ze samenwerken met Nihon Sangyo. Hierdoor ontstond de naam Nissan Motor company. Het nieuwe logo Nissan en Datsun was een rode cirkel, de rijzende zon voor het succes met een blauwe achtergrond die de hemel en de eerlijkheid moeten symboliseren. Yoshuki Aikawa was de eerste president van Nissan. De naam van Datsun werd in 1984 geschrapt. Het logo komt alleen nog voor op vrachtauto's in Japan. Het nieuwe logo laat alleen zien de naam van Nissan op een cirkel.

Buick

    

                                   David Dunbar Bui(c)k (1842-1929)

David Dunbar Buick werd geboren in Schotland in 1854. Zijn ouders emigreerden naar Amerika. De naam van zijn ouders was Buik zonder c. David werd een succesvol loodgieter en stichtte een loodgieterbedrijf. In 1899 maakte hij benzine motoren en verkocht zijn loodgieters bedrijf. Hij was een grote uitvinder, maar slecht in het zaken doen. In 1902 bouwde hij zijn eerste auto, maar zijn bedrijf ging al gauw failliet. In 1904 was de zakenman William C "Billy"Durant de redder in de nood. David Buick moest het veld ruimen trok zich terug in 1906 en ging naar Detroit waar hij in 1929 stierf aan darm kanker, verarmd en vergeten. Durant wist het ver te schoppen en wist in 1908 met zijn bedrijf als nummer 1 alle autofabrieken zoals Ford en Cadillac voorbij te streven. Het is de financiŽle pilaar geweest waarop General Motors is gebouwd. (Zie ook onder het logomerk Chevrolet de relatie met General Motors en de zakenman Durant.General Motors is tegenwoordig de machtigste autofabriek van de wereld. Onder haar vleugels zijn de volgende automerken: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Holden, Hummer, Opel, Pontiac, Saturn, Saab and Vauxhall. General Motors heeft een meerderheids aandeel van 50.9% in GM Daewoo Motors ). Durant overspeelde zijn hand echter met zijn 30 bedrijven. Er kwamen allemaal verwikkelingen met overnames, zodat hij de controle verloor over General Motors dat in 1910 in handen kwam van een financiŽle groep. Hij ging samen met Louis Chevrolet en ontwikkelden de Chevrolet company het volgend jaar. Durant gebruikte dit bedrijf om weer controle te krijgen over GM in 1915-16. President van GM Charles W Nash haalde Chrysler als manager en maakt hem president van Buick. Even later trad hij af vanwege een conflict Durant  In 1920 trad Durant af als president van GM en zijn opvolger werd Alfred P.Sloan Jr. Het ging verder heel goed met Buick . Het logo stamt uit het wapen van de voorouders  van David Buick in Schotland. De familie heette oorspronkelijk Buik

 

 

Ontwikkeling van het logo van Buick 1905 Ė2002. In 1960 komen in het logo drie schilden voor, omdat Buick toen drie modellen produceerden: LeSabre, Invicta en Electra. In 2002 wel de drie schilden maar nu zonder kleuren

Mini

 

                                                   Sir Alec Issigonis (1906-1988)

Arnold Constantine Issigonis is geboren in Smyrna in Turkije in 1906. In 1923 kwam hij in London en kreeg een baan bij Morris Motor Company.  Daar ontwierp hij de Morris Minor. Toen de Suez crisis kwam en olie schaars werd, vroeg zijn bedrijf aan hem om een kleine auto te ontwerpen. In 1959 ontwierp  Alec de Mini. Hij werd tot  ridder geslagen door Koningin Elizabeth in 1969. Hij werkte als ingenieur- directeur bij Austin Rover tot 1971. Hij kreeg Parkinson en stierf in 1988. Zijn filosofie was:"Less is More". Hij had niet kunnen dromen wat voor succes deze Mini zou hebben. In begin was het een auto-tje voor de huisvrouwen die hun inkopen gingen doen, maar het werd een auto die international faam verkreeg, vooral bij de rally's. Het was dank zij John Cooper, die tweemaal Formule 1 constructie kampioen werd, dat de Mini zo'n succes kreeg.. In 1961 kwam de Mini Cooper op de markt. Het is wel interessant om te weten welke beroemdheden een Mini hadden: Beatles (ieder had er een), Peter Sellers, Peter Ustinov, David Bowie, Britt Ekland, Steve McQueen, Clint Eastwood, Paul Newman, Brigitte Bardot, Dudley Moore, Cliff Richard, Lord Snowdon, Princess Alexandra, Prince Michael of Kent, Twiggy, Dame Margot Fonteyn, Niki Lauda en Enzo Ferrari. Mini is nu een automerk van BMW

 Ovale vorm

  

Ovale vorm van 6500 jaar geleden

Ford

  Ford Logo 

                                         Henry Ford (1863-1947)

Gedwongen door de hongersnood ten gevolge van de mislukte aardappeloogst vertrokken de ouders van Henry Ford van Ierland naar Dearborn bij Michigan. In 1879 ging Henry naar Detroit om in een machine winkel te werken en maakte in de avond horloges om de eindjes aan elkaar te knopen. 1896 maakte hij de eerste auto, gebouwd in de garage van zijn huis. In 1903 stichtte hij de Ford Motor Company met 20.000 dollars wel geholpen door anderen. In 1908 maakte hij zijn eerste T Ford en in 1913 zelfs productie aan de lopende band.

   

                T Ford 1913

Hij noemde zijn auto modellen naar de letters van het alfabet, dit was dan ook de reden dat de T Ford genoemd werd omdat het de 19e letter van het alfabet was. In 1914 verhoogde hij het salaris van zijn werknemers tot 5 dollar voor een achturige werkdag, terwijl gemiddeld in andere autofabrieken 11 dollar per week werd betaald. Hij had niet alleen het doel om hun beter te motiveren, maar vooral dat zij nu een binnen de mogelijkheden kregen om een Ford te kopen. Hij veranderde niet zijn werkwijze en was genoodzaakt om zijn T model te laten varen en met een nieuw model te komen de A Ford. Door het niet meegegaan zijn met de tijd nam General Motors de leiding over en heeft dat sindsdien deze nooit meer afgestaan. In 1925 Ford kreeg het Lincoln erbij en 1930 Mercury. Twee jaar voor zijn dood is door zijn familie gedwongen om het roer over et geven aan zijn kleinzoon Henry II. Henry I sterft op 83 jaar. Een smet op zijn naam is dat hij in de krant Dearborn Independent anti-joodse artikelen plaatste en sympathiseerde met Hitler voor de Tweede Wereldoorlog. Verder wilde hij niet meegaan om contracten af te sluiten met de Ďlabour unionsí in de begin dertiger jaren, wat de andere motor fabrieken wel deden Hij tekende deze contracten pas in 1941. Vandaag is Ford het hoofd van een machtig familie bestaande uit Ford, Lincoln, Mercury, Mazda, Jaguar, Land Rover, Aston Martin en Volvo.

 

1903 Ford Logo1906 Ford Logo1912 Ford Logo1927 Ford Logo

Ford Logo

Ontwikkeling logo van Ford. Boven: Van links naar rechts:  1903, 1906, 1912, 1927. Onder: 2003- heden

Het eerste logo van 1903 met versierde rand en de gehele naam van het bedrijf. In 1906 met sierlijke letters F en D . Tot 1910 toen de naam van Ford in gewone letters wordt weergegeven tot op de dag van vandaag. In 1912 een logo met vleugel en een driehoek.  In 2003 bij het 100 jarig bestaan de ovale vorm die we nu kennen.

Oldsmobile

    

                                                    Ransom Eli Olds (1864-1950)

     

                        Raceauto in 1886 

De stichter van Oldsmobile is Ransom E.Olds was een pionier van de Amerikaanse auto industrie. Hij stichtte in 1897 de Olds Motor Vehicle company. Het bedrijf werd opgekocht door de koper- en hout magnaat Samuel L. Smith. Hij werd president en kreeg ruzie met Olds. Hij ontsloeg Olds als vice-president en manager. Het bedrijf werd in 1908 opgekocht door General Motors Maar in 2004 stopte General Motors met het merk Oldsmobile

  

Ontwikkeling logo van links naar rechts . De eerste twee voor 1980, vervolgens logo van 1980-1990, de laatste het moderne logo

Subaru

  

In 1917 werd Aircraft research Laborator door Chikuhei Nakajima opgericht. In 1931 is de naam veranderd in Nakajima Aircraft Cc. Deze ontwikkelde het zero gevechtsvliegtuig, dat Pearl Harbor in 1941 heeft aangevallen. Na de oorlog werd de naam Fuyi Sangyo Ltd . Uiteindelijk werd de naam die we nu nog kennen Fuji Heavy Industries. Het omhelst zes fabrieken, dit wordt in het logo weergegeven als zes sterren van het sterrenbeeld de Pleiades. Subaru betekent in het Japans: verenigen.

Toyota

        

                                                     Sakichi Toyoda (1867-1930)

Sakichi Toyoda was de zoon van een arme timmerman. Hij werd een grote uitvinder van weefmachines. Ze noemen hem de Japansee Thomas Edison  Toyata was vroeger een spin- en weef fabriek. Toyada Automatic Loom Works met aan het hoofd de machtige uitvinder Sakichi Toyoda.  In 1933 werd een afdeling gemaakt die autoís ging produceren. Zijn zoon Kiichiro Toyada was de oprichter van de Toyata Motor Corporation in 1937. Waarom heet het bedrijf Toyota ipv. Toyoda? Omdat het minder Japanse pennestreken vraagt om de naam te schrijven. In plaats van 10 streken voor Toyoda slechts acht voor Toyota. Daarbij komt dat acht een gelukkiger getal is dan tien. In 1937 is een wedstrijd uitgeschreven voor het beste logo. Maar liefst 27.000 inzendingen heeft het bedrijf ontvangen. Het werd een logo met drie ellipsen. Een ellips symboliseert de Toyota rijders en de tweede de Toyota producten. De verticale ellips verenigt de andere ellipsen en vormt samen met de kleinste ellips de letter T. Totota heeft een meerderheid in aandelen in Dahaitsu.

Lexus  .

 

Lexus werd in 1989 een luxe auto van Toyota. De L in het logo betekent dan ook luxe.

Hyundai.

   

De boeren zoon Chung Ju Jang werd een succesvolle zakenman, die in 1938 begon met een rijst winkel. In 1947 stichtte hij Hyundai engineering and construction Motor company.Hij ging zelfs in de scheepsbouw en werd een groot succes. Momenteel werd het bedrijf de grootste scheepsbouwer van de wereld. In 1967 werd de Koreaanse Hyundai Motor Company opgericht. Het logo is driedimensionaal  Het woord Hyundai betekent modern. Het zijn het logo laat twee mensen zien die elkaar omarmen.

Bentley

     

                                             Walter Owen Bentley (1888-1971)

De voorgeschiedenis van Bentley is interessant, want daar zijn twee grote namen mee verbonden en wel die van Charles Stewart Rolls en Frederik Henry Royce. 4 mei 1904 ontmoeten deze twee heren elkaar in het Midland Hotel in Manchester en werd de firma Rolls-Royce gevormd.

  

Links: Charles Stewart Rolls (1877-1910); Middens: Frederik Henry Royce (1863-1933); het logo van Rolls Royce

Charles Rolls was van rijke komaf en wilde zijn naam verbonden zien met autoís zoals Steinway met pianoís. In 1906 ontmoette Rolls de Wright broeders en  begon daardoor interesse te krijgen in vliegtuigen. Zo vloog hij in een record tijd heen en terug over het kanaal in 1910. Maar in juli van hetzelfde jaar verongelukte hij tijdens een luchtvaart show met zijn vliegtuig.

Frederik Henry Royce kwam uit een arm gezin van molenaars. Zijn vader had een door stoom-en water voort bewogen molen. Hij stierf in 1892 in een armenhuis. Frederik had een zeer armoedige jeugd. Hij vond in 1880 werk in Leeds, en leerde in de avond uren alles over elektriciteit. Hij had hier succes mee en op zijn 21ste mocht hij zorgen voor theater en de straat verlichting in Liverpool. Hij slaagde er in het bedrijf in 1899 op te zetten. In 1903 bouwde hij drie autoís naar zijn ontwerp voor de firma. In 1904 ontmoette hij Rolls. Rolls was onder de indruk van de auto van Royce. Zo begon de opmars van de firma Rolls Royce Co. Hoe is nu de relatie van Rolls en Royce met Bentley? Er waren twee broers Walter Owen en H.M  Bentley. De eerste broer was een hartstochtelijke autoracer en won zelfs Le Mans. In 1919 werd Bentley Motors Ltd opgericht. Maar door de depressie van 1929 waren zij gedwongen het bedrijf te verkopen aan Rolls Royce in 1931. In de zestiger jaren moest de naam van Rolls Royce zich moest onderwerpen aan Volkswagen terwijl de naam van Bentley naar BMW ging.

Bugatti

         

                                                             Etorre Bugatti (1881-1947)

De Italiaan Ettore Bugatti, geboren in 1881, was zoon Carlo Bugatti een veelzijdig artiest. Op zijn achttiende jaar ontwierp hij een driewielig voortuig met twee motoren. In 1899 geholpen door de broers Guinelli produceerde hij zijn eerste auto. Het werd een sensatie en kreeg van overal orders. In 1909 startte hij een fabriek in Molsheim in de Elzas. In de Eerste Wereldoorlog bouwde hij zelfs vliegtuigen. Daarna ging hij weer terug naar Molsheim tot de Tweede Wereldoorlog. Hij en zijn zoon wonnen vele autoraces Hij ging in de Tweede Wereldoorlog terug naar Parijs, waar hij mee deed met de ondergrondse beweging. Hij stierf in 1947. Dit was het einde van de Bugatti als autobedrijf. Nu is het onderdeel van Volkswagen. De letters EB in het logo staan voor de ontwerper Ettore Bugatti.

Masarati

  maserati.bmp (472446 octets)      maseratifreres.bmp (149814 octets)

                                        De broeders Masarati

Masarati is opgericht in 1914 door Alfieri Masarati, een van de zeven broeders, in de Italiaanse stad Bologna. Alfieri stierf in 1932, de broeders Bindo, Erneste en Ettore zette het bedrijf voort. Ze waren ook succesvol in het winnen van autoraces. In 1937 verkochten zij het bedrijf aan de Orsi familie. De broeders waren nog als ingenieurs met het bedrijf verbonden en wonnen nog vele autoraces. Zo won een van de broeders Indianapolis 500 in 1940. De beroemde autocoureur Fangio reed ook in een Masarati. In 1968 werd het bedrijf gekocht door CitroŽn. In 1973 verklaarde CitroŽn het bedrijf failliet. Door de Italiaanse regeringsubsidies bleef het bedrijf in leven. In 1975 was het Alessando de Tomaso, een vroegere Argentijnse autocoureur. kocht het bedrijf van CitroŽn. Er was een goede samenwerking met Chrysler, die een deel van Masarati opkocht. In 1993 ging het bedrijf over in handen van Fiat. In 1997 verkocht Fiat 50% aan Ferrari. In 1999 kwam het geheel onder de controle van Ferrari. Recentelijk is een overeenkomst gesloten met Volkswagen op conditie, dat er geen technische kennis overdracht mocht plaats vinden. Volkswagen bezit immers twee van de rivalen van Ferrari,  te weten Lamborghini en Bugatti. In 2005 is Masarati niet meer eigendom van Ferrari, maar wordt geheel gecontroleerd door Fiat. In dit jaar is het door Fiat verkocht aan Alessandro en Felix Benetton voor 2,6 miljard dollar. Het bedrijf staat nu onder leiding van de beide broeders Benetton met hun bedrijf United Colors of Benetton, het grootste modebedrijf van de wereld. Zij kunnen zich rekenen tot de rijkste mensen van de wereld. Ze willen met de Masarati hun horizon verbreden om in de automobiel branche hun ontwerpen te etaleren. Het logo is ontworpen door, de jongste van de zeven broeders Masarati, Mario. Hij werd geÔnspireerd door de drietand van de zeegod Neptunus, wiens standbeeld op het plein in Bolonga staat, in de stad waar Masarati de auto's maakten.

          

Het standbeeld van de zeegod Neptunus op een plein in Bologna, inspiratie voor Mario Masarati voor het ontwerpen van het logo van Masarati

Lada

  

 

Lada is een Russisch automerk. Het merk ontstond toen in 1966 Fiat een contract met de Russische regering sloot om een autofabriek te bouwen. Tevens werden de rechten voor de Fiat 124 vrijgegeven voor de nieuwe fabriek. De auto werd onder de naam Zighuli gemaakt, maar voor export-doeleinden zocht men een wat makkelijker naam: Lada, Russisch voor Liefje. Lada heeft en samenwerkingsverband met General Motors. Het logo is een gestileerde letter  L.

Bijlage: De geschiedenis van automerken en hun logo's die niet direct te maken hebben met de symbolen uit vroegere tijden

-------------------------------------

Postscript

Ik zou deze Nieuwsbrief willen besluiten door een oproep te doen aan de lezer om mij eventuele fouten als aanvullingen te willen opsturen. Ik ben mij terdege bewust dat het materiaal - verkregen via internet - duidelijk onvolledig is en vele vergissingen bevat. Dit is ook onvermijdelijk omdat het een gebied betreft waar ik me gewoonlijk niet in begeef, dwz in de automobiel branche. Dit onderwerp komt maar zijdelings ter spraken, omdat mijn eerste doelstelling is geweest om aan te tonen dat de moderne logo's veel gelijkenis vertonen met symbolen uit vroegere tijden. Ik denk dat deze doelstelling wel is bereikt en dat er inderdaad spraken is van een verwantschap tussen beide. Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor de te nemen moeite.

Tom de Booij.

Te bereiken via E-mail 5star@tiscali.nl  of schriftelijk Koningsweg 45, 3743 ET, Baarn of telefonisch 035-5412852.

Lexus  .

 

Lexus werd in 1989 een luxe auto van Toyota. De L in het logo betekent dan ook luxe.

Hyundai.

   

De boeren zoon Chung Ju Jang werd een succesvolle zakenman, die in 1938 begon met een rijst winkel. In 1947 stichtte hij Hyundai engineering and construction Motor company.Hij ging zelfs in de scheepsbouw en werd een groot succes. Momenteel werd het bedrijf de grootste scheepsbouwer van de wereld. In 1967 werd de Koreaanse Hyundai Motor Company opgericht. Het logo is driedimensionaal  Het woord Hyundai betekent modern. Het zijn het logo laat twee mensen zien die elkaar omarmen.

Bentley

     

                                             Walter Owen Bentley (1888-1971)

De voorgeschiedenis van Bentley is interessant, want daar zijn twee grote namen mee verbonden en wel die van Charles Stewart Rolls en Frederik Henry Royce. 4 mei 1904 ontmoeten deze twee heren elkaar in het Midland Hotel in Manchester en werd de firma Rolls-Royce gevormd.

  

Links: Charles Stewart Rolls (1877-1910); Middens: Frederik Henry Royce (1863-1933); het logo van Rolls Royce

Charles Rolls was van rijke komaf en wilde zijn naam verbonden zien met autoís zoals Steinway met pianoís. In 1906 ontmoette Rolls de Wright broeders en  begon daardoor interesse te krijgen in vliegtuigen. Zo vloog hij in een record tijd heen en terug over het kanaal in 1910. Maar in juli van hetzelfde jaar verongelukte hij tijdens een luchtvaart show met zijn vliegtuig.

Frederik Henry Royce kwam uit een arm gezin van molenaars. Zijn vader had een door stoom-en water voort bewogen molen. Hij stierf in 1892 in een armenhuis. Frederik had een zeer armoedige jeugd. Hij vond in 1880 werk in Leeds, en leerde in de avond uren alles over elektriciteit. Hij had hier succes mee en op zijn 21 ste mocht hij zorgen voor theater en de straat verlichting in Liverpool. Hij slaagde er in het bedrijf in 1899 op te zetten In 1903 bouwde hij drie autoís naar zijn ontwerp voor de firma. In 1904 ontmoette hij Rolls. Rolls was onder de indruk van de auto van Royce. Zo begon de opmars van de firma Rolls Royce Co. Hoe is nu de relatie van Rolls en Royce met Bentley? Er waren twee broers Walter Owen en H.M  Bentley. De eerste broer was een hartstochtelijke autoracer en won zelfs Le Mans. In 1919 werd Bentley Motors Ltd opgericht. Maar door de depressie van 1929 waren zij gedwongen het bedrijf te verkopen aan Rolls Royce in 1931. In de zestiger jaren moest de naam van Rolls Royce zich moest onderwerpen aan Volkswagen terwijl de naam van Bentley naar BMW ging.

Bugatti

         

                                                             Etorre Bugatti (1881-1947)

De Italiaan Ettore Bugatti, geboren in 1881, was zoon Carlo Bugatti een veelzijdig artiest. Op zijn achttiende jaar ontwierp hij een driewielig voortuig met twee motoren. In 1899 geholpen door de broers Guinelli produceerde hij zijn eerste auto. Het werd een sensatie en kreeg van overal orders. In 1909 startte hij een fabriek in Molsheim in de Elzas. In de Eerste Wereldoorlog bouwde hij zelfs vliegtuigen. Daarna ging hij weer terug naar Molsheim tot de Tweede Wereldoorlog. Hij en zijn zoon wonnen vele autoraces Hij ging in de Tweede Wereld  Oorlog terug naar Parijs, waar hij mee deed met de ondergrondse beweging. Hij stierf in 1947. Dit was het einde van de Bugatti als autobedrijf. Nu is het onderdeel van Volkswagen. De letters EB in het logo staan voor de ontwerper Ettore Bugatti.

Masarati

  maserati.bmp (472446 octets)      maseratifreres.bmp (149814 octets)

                                        De broeders Masarati

Masarati is opgericht in 1914 door Alfieri Masarati, een van de zeven broeders, in de Italiaanse stad Bologna. Alfieri stierf in 1932, de broeders Bindo, Erneste en Ettore zette het bedrijf voort. Ze waren ook succesvol in het winnen van autoraces. In 1937 verkochten zij het bedrijf aan de Orsi familie. De broeders waren nog als ingenieurs met het bedrijf verbonden en wonnen nog vele autoraces. Zo won een van de broeders Indianapolis 500 in 1940. De beroemde autocoureur Fangio reed ook in een Masarati. In 1968 werd het bedrijf gekocht door CitroŽn. In 1973 verklaarde CitroŽn het bedrijf failliet. Door de Italiaanse regeringsubsidies bleef het bedrijf in leven. In 1975 was het Alessando de Tomaso, een vroegere Argentijnse autocoureur. kocht het bedrijf van CitroŽn. Er was een goede samenwerking met Chrysler, die een deel van Masarati opkocht. In 1993 ging het bedrijf over in handen van Fiat. In 1997 verkocht Fiat 50% aan Ferrari. In 1999 kwam het geheel onder de controle van Ferrari. Recentelijk is een overeenkomst gesloten met Volkswagen op conditie, dat er geen technische kennis overdracht mocht plaats vinden. Volkswagen bezit immers twee van de rivalen van Ferrari,  te weten Lamborghini en Bugatti. In 2005 is Masarati niet meer eigendom van Ferrari, maar wordt geheel gecontroleerd door Fiat. In dit jaar is het door Fiat verkocht aan Alessandro en Felix Benetton voor 2,6 miljard dollar. Het bedrijf staat nu onder leiding van de beide broeders Benetton met hun bedrijf United Colors of Benetton, het grootste modebedrijf van de wereld. Zij kunnen zich rekenen tot de rijkste mensen van de wereld. Ze willen met de Masarati hun horizon verbreden om in de automobiel branche hun ontwerpen te etaleren. Het logo is ontworpen door, de jongste van de zeven broeders Masarati, Mario. Hij werd geÔnspireerd door de drietand van de zeegod Neptunus, wiens standbeeld op het plein in Bolonga staat, in de stad waar Masarati de auto's maakten.

          

Het standbeeld van de zeegod Neptunus op een plein in Bologna, inspiratie voor Mario Masarati voor het ontwerpen van het logo van Masarati

Lada

  

 

Lada is een Russisch automerk. Het merk ontstond toen in 1966 Fiat een contract met de Russische regering sloot om een autofabriek te bouwen. Tevens werden de rechten voor de Fiat 124 vrijgegeven voor de nieuwe fabriek. De auto werd onder de naam Zighuli gemaakt, maar voor export-doeleinden zocht men een wat makkelijker naam: Lada, Russisch voor Liefje. Lada heeft en samenwerkingsverband met General Motors. Het logo is een gestileerde letter  L.

-------------------------------------

Postscript

Ik zou deze Nieuwsbrief willen besluiten door een oproep te doen aan de lezer om mij eventuele fouten als aanvullingen te willen opsturen. Ik ben mij terdege bewust dat het materiaal - verkregen via internet - duidelijk onvolledig is en vele vergissingen bevat. Dit is ook onvermijdelijk omdat het een gebied betreft waar ik me gewoonlijk niet in begeef, dwz in de automobiel branche. Dit onderwerp komt maar zijdelings ter spraken, omdat mijn eerste doelstelling is geweest om aan te tonen dat de moderne logo's veel gelijkenis vertonen met symbolen uit vroegere tijden. Ik denk dat deze doelstelling wel is bereikt en dat er inderdaad spraken is van een verwantschap tussen beide. Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor de te nemen moeite.

Tom de Booij.

Te bereiken via E-mail 5star@tiscali.nl  of schriftelijk Koningsweg 45, 3743 ET, Baarn of telefonisch 035-5412852.